World Project 2012

Dag 5 (29/03)

Vandaag was de grote verhuisdag.
Gepakt en gezakt vertrokken we van Pnom Phen naar Batambang.
We hadden uitzicht om een hele dag op de bus door te brengen maar gelukkig maakten we enkele tussenstops.
Zo bezochten we twee pottenbakkerijen in Kampong chnang. In één van deze bakkerijen mochten Vic en Kirsty zelf proberen om eens potten te maken. Het was alleszins een leuke ervaring. Lily en André verrasten ons eveneeens met een kleine attentie. De hele groep kreeg een traditioneel aardewerken potje.
Eens terug op de bus, viel iedereen terug in slaap, vooral bij de feestbeesten sloeg de vermoeidheid toe. Maar af en toe werden we gewekt door de ondertussen bekende uitspraak van Lily: “Wakey Wakey” (opstaan opstaan).
In Kampong Luong stopten we voor een boottocht om nooit meer te vergeten. Op het Tongle Sap meer ligt een volledig drijvend dorp waar meer dan 1000 gezinnen wonen en werken.
Je vindt er niet alleen woningen, maar ook een ijsfabriek, winkels, een kerkje, school, tempel en zelfs dieren.
Zo bezochten we een van deze huisjes waar vooral het huisdier,de slang, op veel belangstelling kon rekenen.
Deze tocht was zeer indrukwekkend en toonde ons nog maar eens de mooie kanten van Cambodja.
’s Avonds laat kwamen we aan in ons nieuw hotel ( Khemara Battambang Hotel) waar de meesten een verfrissende duik namen en het kind in zich lieten bovenkomen.
Nu gaan we nog even ontspannen in de karaokebar om daarna in ons bedje te kruipen.
Morgen staat er alweer een boeiende dag op het programma.
Tot dan!

Ps. Het internet gaat hier heel traag. Foto's volgen nog!

Dag 4 (28/03)

Sure Sdey! 'Soe-se-daaj' (Goeiedag!)

Het was vandaag een dag die bij iedereen een grote indruk heeft nagelaten.Om kwart voor zeven werden we aan het ontbijt verwachtom sterk te staan voor een fietstocht door de prachtige natuurlandschappen van Phnom Penh. Het eerste contact met de mountainbikes was voor sommigen nog wat wennen, maar al snel was iedereen door het avontuur gebeten.

We staken meermaals de rivier over met een ferry om zo op de adembenemende eilanden Mekong Island en Silk Island de paden en het rurale landschap te verkennen. We bezochten ook enkele speciale locaties zoals een zijdeweverij en enkele pagoda's (ook een Chinese). De rivier zorgde voor een welgekomen verfrissing, het was voor ons de eerste keer om het water te delen met koeien en paarden.

Na de fietstocht volgde een verkwikkende maaltijd, al was het voor de studenten die fiësta hadden (lees: diarree) niet zo aangenaam. Toch genoten we samen na van de ervaring die we net beleefd hadden. Aan dit nagenieten kwam echter abrupt een einde toen Najma's tasje (met al haar geld, camera en reisdocumenten) werd gestolen. Heel de groep leefde met haar mee en iedereen ondernam actie om de dief en het tasje te vinden. Tevergeefs ... Ondertussen heeft de hele groep de handen in elkaar geslagen om Najma toch nog een leuke reis te bezorgen, we zamelden geld in en kochten een nieuw tasje.

Onze trouwe tuktuk'ers brachten ons naar de sloppenwijken van Phnom Penh waar we verschillende organisaties bezochten die zich inzetten voor het verbeteren van de situatie van de kinderen die op de vuilnisbelt werk(t)en. Deze bezoeken waren erg aangrijpend ... vooral de confrontatie met de woonsituatie van de mensen en vooral kinderen die in schrijnende omstandigheden leven. Eén van de pijnlijkste momenten was bijvoorbeeld wanneer een man zijn baby aanbood om door ons mee te nemen voor een beter leven in het Westen.

Gelukkig kwamen we ook in contact met drie organisaties (Library Centre, COLT en Child Care Centre) die hoop geven op een betere toekomst voor deze mensen. Zo zorgen ze voor onderwijs, opvang, eten en vooral het recht om kind te zijn om zo hopelijk uit de vicieuze cirkel van de armoede te raken.

Na dit zware bezoek brachten onze Tuktuks ons naar een groot shoppingcenter wat volledig naar Westerse normen was ingericht. Zo kon je er dure voeding, juwelen, cosmetica, merkkledij en vele andere zaken kopen. Dit stond in groot contrast met de levensomstandigheden van de lokale bevolking die we letterlijk vijf minuten eerder hadden waargenomen.

Voor het avondmaal gingen we naar Lotus Blanc waar chefs in opleiding hun kookkunsten toonden, alsook de bediening verzorgden. De normaal altijd lachende Cambodjanen waren hier bloedserieus, wat we zeker niet van hen gewoon waren. Op het menu stond onder andere biefstuk wat bij velen ontzettend in de smaak viel. Het traditionele Khmer-dessert daarentegen lokte andere reacties uit. Samengevat leek het op een soort rijstpap met rupsen, uiteindelijk bleken het bonen, kwalletjes en room te zijn. Sommigen waren fan, anderen niet ;-)!

Jullie zullen het thuis niet geloven maar wij kruipen alweer vroeg in bed. We verlaten morgen namelijk het Silver River Hotel om richting de volgende stad Battambang te vertrekken.

Quotes van de dag:

1. 'Ik heb Tuktuk-touche!!' (Kaat en een romantische 'I like you' van haar tuktukchauffeur.)

2. 'Dit is net als een oase in de woestijn ...' (Tim over het Child Care Center, de school lijkt wel een oase omdat ze prachtig werk leveren in een verschrikkelijke omgeving.)

Dikke Khmerse groeten, kusjes en knuffels!

De reisgroep

Dag 3 (27/3)

Dag volgers,

Na een veel te korte nacht stonden we om 6u klaar om te vertrekken naar Cambodia-Dutch.
Met een karig ontbijt achter de kiezen arriveerden we op onze bestemming. Deze organisatie zet zich in op verschillende humanitaire vlakken. Zo zorgen ze voor Engelse les, watervoorziening, brillen, hygiëne en algemeen welzijn.
Willem-Jan, een derdejaarsstudent van groepT verwelkomde ons hartelijk bij het project. Hij loopt daar namelijk verschillende weken stage. Zijn bezieling en inzet maakte op heel de groep een grote indruk. De groep werd daarna in twee gesplitst.De enehelft bezocht een pagoda terwijl de anderen de rijstvelden gingenbekijken.We konden ook een les volgen die door Willem-Jan gegeven werd.
Na een intensieve en een vooral hete voormiddag was het tijd om even tot rust te komen. We kregen een typische maaltijd voorgeschoteld, bereid door de lokale bevolking.
Eens onze buikjes gevuld waren, namen we afscheid van Willem-Jan en alle leuke kinderen om de hobbelige weg terug naar de stadte trotseren.

Onze volgende halte was 'the Municipal Teaching Training College'. Dit is de lerarenopleiding van Phnom-Penh. Ze deden erg hun best om een powerpoint te maken en schakelden een heuse vertaler in die alles zo goed en zo kwaadals het konprobeerde te verduidelijken.
We bezochten de klaslokalen en de accomodatie en konden enkele lesjes meevolgen. Hier werd ons duidelijk dat het verschil met ons klasmanagement zeer groot was.
Daarna werd het bezoek nog officieel afgesloten met een uitgebreide speach van deCambodjaanse Jan Deglinne :)! Geen enkel detail werd onbesproken gelaten.
Lichtelijk oververhit was het tijd om enkele cadeautjes uit te delen. De leerkrachten en studenten kregen een GroepT USB stick. In ruil kregen wij een mooie traditionele sjaal.

Hierna kregen we welverdiende vrije tijd die velen benutten om een stevige Westerse maaltijd achter de kiezen te slaan.
Rijst & noedels, lekker! Maar geef ons nu maar eens'ne goeie vettige frit :)'!

Morgen staan we om kwart voor zeven weer paraat dus tot wederhoren.
Slaap lekker!

Quote van de dag: 'Isabelleeeeeee, mogen wij die kindjes meenemen? Wij hebben nog plaats in onze valies!'

Dag 2 (26/03)

Dag allemaal

Na ons eerste Cambodjaanse ontbijt vertrokken we met de tuktuks naar The Royal Palace. De tuktuks zijn ons nieuwe favoriete vervoersmiddel, wat een ervaring! Eens aangekomen in het paleis werd ons aangeboden om de vrouw van de koning te worden, maar we besloten om toch niet op het aanbod in te gaan, daar de koning onze opa kon zijn... We kregen veel informatie van onze gids en de architectuur was imposant. De kleuren, vormen en omgeving waren onvergetelijk! Ook de Zilveren Pagoda kon ons bekoren met zijn echt zilveren vloer en gouden Boeddhabeelden. Onze poging om een zilveren tegel als souvenir voor jullie mee te brengen is helaas mislukt, ze zaten aan elkaar vast met Ducttape, die Aziaten toch ;)

Daarna begaven we ons naar de natuurlijke habitat van vele meisjes: één van de grootste overdekte markten van de wereld. Sommigen van ons hebben zich laten gaan; we mailen wel als ons geld op is! Ook de jongens vonden hun gading. Zo kochten we: een camerastatief, juweeltjes, sjaals, beeldjes, ... Ook de shopping-mall met de eerste roltrap in Cambodja konden we bezoeken.

Na een superlekkere buffetlunch waar iedereen zijn buikje rond at, begaven we ons naar het S21-museum (Tuol Sleng-museum). Hier kregen we informatie over de gruwelijke geschiedenis van de Rode Khmer. Dit is de gevangenis waar duizenden mensen (mannen, vrouwen en kinderen) gevangen, gemarteld en geëxecuteerd werden. De gruwel werd wel erg realistisch toen we de marteltuigen, kamers, foto's van slachtoffers enz. te zien kregen. Amper zeven mensen overleefden deze nachtmerrie, waarvan we er één ontmoet hebben. Aansluitend hierop bezochten we de Killing Fields, waar we de massagraven uit de tijd van Pol Pot zagen. Iedereen werd er een beetje stil van. Gelukkig brachten onze tuktuk-chauffeurs weer jolijt door een ware 'Battle of the tuktuks' te houden in de straten van Phnom Penh (de winnaars waren de passagiers Ruth, Sarah, Marjan en Lore van Snelle Nady. De anderen zagen groen van jaloezie of van de misselijkheid... Wij kennen alleszins het antwoord!).

Ieder koos voor zijn eigen avondontspanning: aerobics in het park, frisbeeën, een typisch Cambodjaans spel, genieten van de zon,...

Morgen moeten we om 6 uur op de bus, dus gaan we ons bed tijdig opzoeken. Of toch de meesten onder ons... :)

Tot morgen, we missen jullie, maar blijven toch nog even hier!

PS: quote van de dag: 'Ik denk dat er iets met mijn ananas scheelt, die ziet zo geel...'

PPS: MJ zou graag de groetjes krijgen!

Vertrek en dag 1 (25/3)

Na een erg lange vlucht, waarin de eerste contacten gelegd werden, zetten we eindelijk voet aan wal in het beloofde land Cambodja.
Het was voor velen de eerste keer om zo lang op een vliegtuig te zitten, maar het feit dat Natalia (jawel, de BV) bij ons op het vliegtuig zat, maakte al veel goed.
Echter, een domper op de feestvreugde was dat Marjan (MJ voor de vrienden) bij aankomst haar valies niet vond.
Na veel gevloek en gezoek en met de hulp van onze plaatselijke begeleiders en helden; Lily en André, kon ook Marjan een doucheke pakken en opgelucht ademhalen bij het weerzien van haar geliefde koffer.
Na de eerste confrontatie met de verzengende hitte en de bijhorende zweetgeuren was het tijd om op onze barbie-roze bus te stappen richting ons hotel.
Het Silver River Hotel stelde ons zeker niet teleur. Na een warm onthaal, konden we ons verfrissen in de mooie kamers.
Sommigen deden een dutje, andere gingen zoeken naar een onbestaand zwembad (de LO-boys) en nog anderen gingen de omgeving verkennen.
Voor de thuisblijvende levensgenieters een interessant weetje: de pintjes kosten 0,75 Dollar.
Om 15.00u (plaatselijke tijd) kregen we praktische uitleg van onze lieve André waarna we vertrokken voor een wandeling door Phnom Penh.
Het werd tijdens de wandeling al snel duidelijk dat we een ondernemende gids hebben: Lily, de vrouw van André liet ons letterlijk van haar cultuur proeven door ons onder andere lotusbloemen en rietsuiker aan te bieden.
Eens aangekomenbij de Pagoda, waar zweetvijvers gelukkig toegelaten waren, werden we als groep gezegend door de Monnik. Als symbolisch bewijs kregen we een rood armbandje dat ons ook als groepsleden met elkaar verbindt.
Na een lange dag keerden we terug naar ons hotel voor ons even op te frissen voor het avondeten in een typisch Cambodjaans restaurant.
Samenvatting van de maaltijd: heerlijk, pikant, chaotisch, overvloedig ,...

Slaapwel allemaal, wij kruipen nu in ons bed en kijken uit naar morgen!

Informatie over de reis

Dag allemaal,

Wij zijn zeven leerkrachten in spé die van 24 maart 2012 tot 8 april 2012 naar Cambodja trekken.
Wij zullen daar project III.2 realiseren: De wereld @ groept.
In het belang van ons project kunnen we nog niet al te veel verklappen, maar we kunnen wel al zeggen dat wede andere studententer plekkezullen inlichten over de projecten die we gaan bezoeken.
Ook zullen we tijdens de reis deze blog bijhouden.
Elke dag kan je onze verhalen hier volgen, we proberen ook zo veel mogelijk foto's online te zetten.

Hieronder vind je belangrijke informatie:

VLUCHTGEGEVENS

Heenreis

Brussel-Bangkok / 24MAR12

TG 935 /BRU BKK 1330 0620+1

Tijdsverschil Brussel - Bangkok: 6 uur later maar... verandert op 25/3 om 2 uur ‘s nachts...

Bangkok-Phnom Penh / 25MAR12

TG 580 /BKK PNH 0755+1 0855+1

Tijdsverschil Brussel - Phnom Penh: 6 uur later, dwz. vlucht duurt ca. 1 uur

Retour

Bangkok-Brussel 07APR12

TG 934 /BKK BRU 0030 0740

Opgelet: zomeruur: tijdsverschil Brussel - Bangkok: slechts 5 uur later, dwz vlucht duurt ca. 12 uur

TELEFOONNUMMERS VAN DE BEGELEIDING:

1. +855 (0) 887 272 649 (Jan Deglinne)
2. +855 (0) 887 272 648 (Isabelle Dewinkeler)
3. +855 (0) 887 272 643 (Nick Vanmechelen)

Het belooft een prachtige reis te worden en hopelijk kunnen jullie er via deze weg van mee genieten.