World Project 2012

Dag 4 (28/03)

Sure Sdey! 'Soe-se-daaj' (Goeiedag!)

Het was vandaag een dag die bij iedereen een grote indruk heeft nagelaten.Om kwart voor zeven werden we aan het ontbijt verwachtom sterk te staan voor een fietstocht door de prachtige natuurlandschappen van Phnom Penh. Het eerste contact met de mountainbikes was voor sommigen nog wat wennen, maar al snel was iedereen door het avontuur gebeten.

We staken meermaals de rivier over met een ferry om zo op de adembenemende eilanden Mekong Island en Silk Island de paden en het rurale landschap te verkennen. We bezochten ook enkele speciale locaties zoals een zijdeweverij en enkele pagoda's (ook een Chinese). De rivier zorgde voor een welgekomen verfrissing, het was voor ons de eerste keer om het water te delen met koeien en paarden.

Na de fietstocht volgde een verkwikkende maaltijd, al was het voor de studenten die fiësta hadden (lees: diarree) niet zo aangenaam. Toch genoten we samen na van de ervaring die we net beleefd hadden. Aan dit nagenieten kwam echter abrupt een einde toen Najma's tasje (met al haar geld, camera en reisdocumenten) werd gestolen. Heel de groep leefde met haar mee en iedereen ondernam actie om de dief en het tasje te vinden. Tevergeefs ... Ondertussen heeft de hele groep de handen in elkaar geslagen om Najma toch nog een leuke reis te bezorgen, we zamelden geld in en kochten een nieuw tasje.

Onze trouwe tuktuk'ers brachten ons naar de sloppenwijken van Phnom Penh waar we verschillende organisaties bezochten die zich inzetten voor het verbeteren van de situatie van de kinderen die op de vuilnisbelt werk(t)en. Deze bezoeken waren erg aangrijpend ... vooral de confrontatie met de woonsituatie van de mensen en vooral kinderen die in schrijnende omstandigheden leven. Eén van de pijnlijkste momenten was bijvoorbeeld wanneer een man zijn baby aanbood om door ons mee te nemen voor een beter leven in het Westen.

Gelukkig kwamen we ook in contact met drie organisaties (Library Centre, COLT en Child Care Centre) die hoop geven op een betere toekomst voor deze mensen. Zo zorgen ze voor onderwijs, opvang, eten en vooral het recht om kind te zijn om zo hopelijk uit de vicieuze cirkel van de armoede te raken.

Na dit zware bezoek brachten onze Tuktuks ons naar een groot shoppingcenter wat volledig naar Westerse normen was ingericht. Zo kon je er dure voeding, juwelen, cosmetica, merkkledij en vele andere zaken kopen. Dit stond in groot contrast met de levensomstandigheden van de lokale bevolking die we letterlijk vijf minuten eerder hadden waargenomen.

Voor het avondmaal gingen we naar Lotus Blanc waar chefs in opleiding hun kookkunsten toonden, alsook de bediening verzorgden. De normaal altijd lachende Cambodjanen waren hier bloedserieus, wat we zeker niet van hen gewoon waren. Op het menu stond onder andere biefstuk wat bij velen ontzettend in de smaak viel. Het traditionele Khmer-dessert daarentegen lokte andere reacties uit. Samengevat leek het op een soort rijstpap met rupsen, uiteindelijk bleken het bonen, kwalletjes en room te zijn. Sommigen waren fan, anderen niet ;-)!

Jullie zullen het thuis niet geloven maar wij kruipen alweer vroeg in bed. We verlaten morgen namelijk het Silver River Hotel om richting de volgende stad Battambang te vertrekken.

Quotes van de dag:

1. 'Ik heb Tuktuk-touche!!' (Kaat en een romantische 'I like you' van haar tuktukchauffeur.)

2. 'Dit is net als een oase in de woestijn ...' (Tim over het Child Care Center, de school lijkt wel een oase omdat ze prachtig werk leveren in een verschrikkelijke omgeving.)

Dikke Khmerse groeten, kusjes en knuffels!

De reisgroep

Tom

Hopelijk hebben jullie minstens evenveel plezier in de volgende stad en deze keer zonder dat iemand plots niet meer zou kunnen genieten!
Neem het er nog goed van en doe zo voort met de blog, het zijn telkens leuke verhaaltjes!

Extra groetjes, knuffels en kusjes voor Ruth xxx

Katrien voor meter isi

ik hoop dat het suuuuuuuuperleuk is. zo te zien aan de foto's wel!
xxx katrien

Frank Hermans

Bedankt om deze blog up to date te houden, het is echt super om van hier uit te kunnen volgen en te weten dat alles goed gaat met jullie.
Geniet van deze reis en ervaring.
Groetjes.
Frank.

Tante Treesje en Nonk Robert

Ademloos gelezen wat jullie vandaag meemaakten, wat een contrasten! Nauwelijks voor te stellen.
Groeten aan allemaal en speciaal aan ons Loreke.
Geniet van deze toch wel speciale reis.

Carmen

Hey Ruth

Fijn om te lezen wat je daar allemaal aan je palamares toevoegt: een onvergetelijke ervaring alleszins.
Stiekem word ik al eens overspoeld door een vlaag van jaloezie, maar ik zit hier ook goed in het zonovergoten Montpellier bij een temperatuur van 28 graden.
In ieder geval, amuseer je nog en tot gauw!
Maak er samen met de rest een sublieme tijd van!

Sonja

Hopelijk niet te contrasterend , maar misschien eens goed om dit allemaal te zien en eens even bij het leven stil te staal.
Vandaag zwembad aan jullie hotel, ik hoop voor jullie dat dit een hele verfrissing zal zijn!
P-J denkt alleen nog aan op skivakantie te vertrekken!!!!
Genieten jullie daar nog een beetje wij zullen op het thuisfront nog wat werken.

Bernadette

Dag Marjan,
We volgen jullie reisverhalen en vinden het fijn te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Geniet nog van deze onvergetelijke ervaringen.
Vele groetjes van ons allemaal
Bernadette en Willy

Fanny (kaat's nicht)

Waw, het is dan toch een uitzonderlijke bestemming met geworden.
Geniet ervan, een enorme ervaring, kijk goed rond, dit zijn waardevolle herinneringen.

Leuk dat je papa eraan dacht om je te kunnen volgen.

Fanny en Jean-Pierre

Esther (Zusje Jonas)

Amai, dat ziet er super ferm uit ginder! Jaloezie ten top!
Geniet er nog zeker met volle teugen van!
Je wordt gemist hier!

Vele groetjes,
Je zusje Esther x

Kri, Jan en Vince

Hey lieve schatten,
ongelooflijk jullie verhalen!
Klasse dat we dat allemaal van op afstand mogen en kunnen delen! Hopelijk valt de schijterij daar een beetje mee ...:-)
Lieve Lore wij beginnen u toch wel te missen hoor ! nog een weekje en 't is allemaal weer voorbij DUS.... profiteer van elke minuut en vergeet af en toe de begeleiders niet in de watten te leggen! wat deze mensen voor jullie doen is van onschatbare waarde! x x x x Mama papa en Broer