World Project 2012

Dag 2 (26/03)

Dag allemaal

Na ons eerste Cambodjaanse ontbijt vertrokken we met de tuktuks naar The Royal Palace. De tuktuks zijn ons nieuwe favoriete vervoersmiddel, wat een ervaring! Eens aangekomen in het paleis werd ons aangeboden om de vrouw van de koning te worden, maar we besloten om toch niet op het aanbod in te gaan, daar de koning onze opa kon zijn... We kregen veel informatie van onze gids en de architectuur was imposant. De kleuren, vormen en omgeving waren onvergetelijk! Ook de Zilveren Pagoda kon ons bekoren met zijn echt zilveren vloer en gouden Boeddhabeelden. Onze poging om een zilveren tegel als souvenir voor jullie mee te brengen is helaas mislukt, ze zaten aan elkaar vast met Ducttape, die Aziaten toch ;)

Daarna begaven we ons naar de natuurlijke habitat van vele meisjes: één van de grootste overdekte markten van de wereld. Sommigen van ons hebben zich laten gaan; we mailen wel als ons geld op is! Ook de jongens vonden hun gading. Zo kochten we: een camerastatief, juweeltjes, sjaals, beeldjes, ... Ook de shopping-mall met de eerste roltrap in Cambodja konden we bezoeken.

Na een superlekkere buffetlunch waar iedereen zijn buikje rond at, begaven we ons naar het S21-museum (Tuol Sleng-museum). Hier kregen we informatie over de gruwelijke geschiedenis van de Rode Khmer. Dit is de gevangenis waar duizenden mensen (mannen, vrouwen en kinderen) gevangen, gemarteld en geëxecuteerd werden. De gruwel werd wel erg realistisch toen we de marteltuigen, kamers, foto's van slachtoffers enz. te zien kregen. Amper zeven mensen overleefden deze nachtmerrie, waarvan we er één ontmoet hebben. Aansluitend hierop bezochten we de Killing Fields, waar we de massagraven uit de tijd van Pol Pot zagen. Iedereen werd er een beetje stil van. Gelukkig brachten onze tuktuk-chauffeurs weer jolijt door een ware 'Battle of the tuktuks' te houden in de straten van Phnom Penh (de winnaars waren de passagiers Ruth, Sarah, Marjan en Lore van Snelle Nady. De anderen zagen groen van jaloezie of van de misselijkheid... Wij kennen alleszins het antwoord!).

Ieder koos voor zijn eigen avondontspanning: aerobics in het park, frisbeeën, een typisch Cambodjaans spel, genieten van de zon,...

Morgen moeten we om 6 uur op de bus, dus gaan we ons bed tijdig opzoeken. Of toch de meesten onder ons... :)

Tot morgen, we missen jullie, maar blijven toch nog even hier!

PS: quote van de dag: 'Ik denk dat er iets met mijn ananas scheelt, die ziet zo geel...'

PPS: MJ zou graag de groetjes krijgen!