World Project 2012

Dag 6 (30/3)

Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Na een gezellige avond met de hele groep in de karaokebar stonden we vanmorgen om 9u klaar voor vertrek.
Met, jaja again, de tuktuks vertrokken we richting de bamboetreinen. Na een hobbelige rit met de tuktuks maakten we kennis met de treinen.
Stel je er niet te veel bij voor, een bamboeplatvorm met wielen (die leken op gewichten) aangedreven door een motor. Op de karretjes lag een rieten matje om de billen te beschermen tegen de wel redelijk harde schokken.
Tijdens de rit van zeven kilometer genoten we van een prachtige natuur en van het zonnetje dat op onze bolletjes scheen. Want, moet je weten, een bamboetrein heeft geen dak.
Bij aankomst in een lokaal dorpje kregen we lekkere kokosmelk en maakte de kindjes mooie juwelen uit bamboebladeren voor ons. Ringen, armbanden, broches en sprinkhanen. Zelfs de mannelijke garde nam juweeltjes mee naar huis.
Daarna namen we terug plaats in de bamboetrein om naar de vertrekplaats terug te keren. Eerst bezochten we nog een plaats waar wierook werd gemaakt. Heel interessant om dit eens te bezichtigen.
De tuktuks brachten ons naar het prachtige Battambangresort waar Lily & André mede-eigenaars zijn. Daar mochten we eerst genieten van een frisse duik in het prachtige zwembad waarna we een heerlijke maaltijd aten. Voor een keer kon de rijst ons nog eens smaken, deze was geteeld in de eigen tuin van het resort.
We vierden ook Rob zijn verjaardag met een lekkere taart geschonken door het resort. Lily kreeg deze daarna ook in haar gezicht, maar geen paniek, dat is gebruikelijk in Cambodja!
Bij vertrek kregen we een mooi cadeautjes van Lily & André! Omdat een groot deel van de studenten en begeleiding last heeft van ‘Fiësta' kregen we een tijgerbalsem die werkelijk helpt voor alle kwaaltjes.
Vervolgens brachten de tuktuks ons naar een heilige plaats waar veel slachtoffers vielen tijdens het Khmer Rouge regime (alweer op lugubere wijze). Daar moesten we eerst een steile berg omhoog om een pagoda en een grot te bekijken.
Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over Battambang. Maar we moesten vlug weer naar beneden om de wel heel talrijke vleermuizen te zien uitvliegen.
Een minutenlang spektakel waarbij miljoenen vleermuizen de grot verlaten om de duistere nacht in te gaan.
Daarna keerden we terug naar het hotel om een frisse douche of duik in het zwembad te nemen. Om 20u vertrokken we naar een lokaal restaurantje waar ze ons een Westerse maaltijd op Cambodjaanse wijze voorschotelden.
Morgen nieuw hotel, hopelijk dan wel foto's!

PS: De begeleiding is niet bereikbaar via gsm. Stuur een mailtje naar Jan indien jullie dringende vragen hebben.